Google Analytics

Google Analytics

150 150 Wojciech Hadała

Google Analytics

Najpopularniejszym narzędziem analityki internetowej jest Google Analytics, który umożliwia śledzenie zmian na stronie i generowanie statystyk na temat konwersji. GA kierowany jest do osób administrujących stronami www, które nie posiadają zaawansowanych umiejętności informatycznych ani doświadczenia jako webmasterzy. Usługa Google Analytics jest bezpłatna dla administratorów, których strony są odwiedzane rzadziej niż  5 mln razy miesięcznie. Natomiast, jeżeli administrator korzysta z Google AdWords, to nie obowiązuje go limit stron i jest zwolniony z opłat.

Działanie Google Analytics

GA jest instalowane na stronie za pomocą specjalnego kodu JavaScript. Od momentu implementacji kodu możliwe jest śledzenie odwiedzających z różnych źródeł:

  • wyszukiwarek,
  • serwisów społecznościowych,
  • witryn bezpośrednich i odsyłających,
  • przekierowania z reklam,
  • e-mailingu,
  • i wszelkich dodatkowych źródeł ruchu jak linki w dokumentach PDF.

Za pomocą licznych narzędzi można dostosować przedmiot badan do ustalonych wcześniej celów analityki internetowej.

Zalety Google Analytics

Google Analytics jest wszechstronnym narzędziem, a jego użytkowanie niesie za sobą wiele korzyści. Do podstawowych zalet GA należy zaliczyć:

  • prawie sto różnego rodzaju raportów przestawionych w wygodnej formie (wykresy liniowe, słupkowe, kołowe, dynamiczne itd.),
  • segmentacja użytkowników według kilku kryteriów (zachowania na stronie bądź źródła ruchu),
  • analiza wskaźnika ROI, czyli ocena rentowności inwestycji,
  • śledzenie  ścieżki dostępu,
  • badanie skuteczności działań remarketingowych
  • badanie zachowań użytkowników na różnych urządzeniach, w tym mobilnych,
  • zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych,
  • różne formaty eksportowania danych (XML, CSV),
  • raportowanie e-commerce,
  • liczne wersje językowe,
  • dostępność API,
  • łatwa integracja z innymi usługami Google, np. AdWords i AdSense.

Warto rozwinąć temat wyżej wymienionej integracji GA z usługą AdWords. Google Analytics umożliwia śledzenie konwersji konkretnych reklam oraz badanie jakości landing pages. Dzięki temu możliwe jest określenie między innymi wskaźnika odrzuceń i zbadanie, w którym momencie użytkownicy odchodzą od zaplanowanej przez nas ścieżki celu.

Ograniczenia Google Analytics

Mimo nie wątpliwie licznych zalet, Google Analytics ma niestety pewnie ograniczenia. Niektóre programy filtrujące działanie reklam, narzędzia chroniące prywatność użytkowników oraz rozszerzenia, jak AdBlock Firefoxa mogą blokować działanie GA. To prowadzi do ukrycia części ruchu. Ponadto, nie wszyscy użytkownicy mają włączoną obsługę kodu JavaScript. Jednak wyżej opisane czynniki mają tylko niewielki wpływ na całość badań.

O wiele większe znaczenie dla poprawności statystyk ma kasowanie plików cookies przez automatyczne urządzenia, a także często przez samych użytkowników. To prowadzi do utraty danych z poprzednich wizyt na witrynie i powoduje zniekształcenie statystyk

 

Kod śledzący Google Analytics

Kod śledzący Google Analytics (ang. Google Analytics Tracking Code, GATC)stanowi podstawę zbierania informacji o użytkownikach. Jest to fragment kodu JavaScript powiązany ze statystykami Google Analytics. Kod śledzący musi znajdować się na każdej podstronie witryny, aby w równomierny sposób zbierać informacje o ruchu na stronie. W tym celu musi być zainstalowany (innymi słowy otagowany) poprawnie. Nie otagowane witryny nie są uwzględniane w raportach.

Umiejscowienie kodu śledzącego Google Analytics

Kod śledzący, czyli fragment kodu JavaScript, umieszczany jest na stronie bezpośrednio po tagu <body> lub zaraz przed tagiem </head>, natomiast w puste pole wpisuje się indywidualny numer ID otrzymany podczas rejestracji. Jeżeli administratorzy zarządzają więcej niż jedną witryną, kody śledzące można bez problemu rozróżnić dodając kolejne numery (w kolejnych liniach).

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‚_setAccount’, ‚miejsce na Twój numer usługi Google Analytics’]);
_gaq.push([‚_trackPageview’]);

(function() {
var ga = document.createElement(‚script’); ga.type = ‚text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‚https:’ == document.location.protocol ? ‚https://ssl’ : ‚http://www’) + ‚.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‚script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();

</script>

Najistotniejsza funkcją kodu śledzącego jest track Pageview. Dzięki niej możliwe jest  gromadzenie danych o użytkownikach, tworzenie plików cookies oraz ich edytowanie.

Kod tradycyjny a asynchroniczny

Od 2009 roku kod śledzący Google Analytics JavaScript został zastąpiony nowym asynchronicznym kodem śledzącym. Wprowadzone zmiany są niewielkie, a mają na celu głównie optymalizację procesu śledzenia. Podstawową różnicą jest składnia. Async jest implementowany bezpośrednio przed tagiem </head> lub zaraz po tagu <body>, a poprzedni kod tradycyjny był umieszczany i na końcu sekcji strony, bezpośrednio przez znacznikiem </body>.

Zalety kodu asynchronicznego w porównaniu do tradycyjnego:

  • lepiej przygotowany do śledzenia stron stworzonych, nawet tych sporządzonych w technologii AJAX,
  • zwiększa szanse poprawnego otworzenia witryny, gdyż jest  umieszczany wyżej w źródle strony,
  • można go modyfikować w prostszy sposób,
  • nie spowalnia wczytywania strony.

Asynchroniczny kod śledzący (Async) jest już trzecią wersją kodu, a jak widać, wprowadzone zmiany to z pewnością zmiany na lepsze.

Instalacja kodu śledzącego Google Analytics

Na poniższym filmiku przedstawiam proces instalacji kodu śledzącego Google Analytics z wykorzystaniem WordPressa.

 

Cookies Google Analytics

Pliki cookies (z ang.; Ciasteczka) – pliki, które są wysyłane przez serwer www w momencie odwiedzania strony internetowej i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku komputera). Zawierają informacje o użytkowniku i na temat ustawień strony. Mogą być odczytane tylko przez serwer, który je utworzył. Wyróżniamy dwa typy plików cookies:

  • własne– zapisywane przez stronę, której adres jest widoczny na górze w pasku adresu,
  • innych firm – dotyczą wszelkich elementów, które pochodzą z innych stron np. reklamy.

Cookies Google Analytics – ga.js

Kod śledzący ga.js wykorzystuje pliki cookies pierwszego rzędu w celu ustalenia:

  • źródła ruchu,
  • liczby odwiedzin strony i unikalnych użytkowników,
  • początku i końca sesji oraz liczby poprzednich wizyt i ich czasu,
  • odróżniania unikalnych użytkowników.

Kod śledzący ga.js korzysta z następujących plików cookies.

Nazwa pliku CookieCzas ważnościOpis
__utma2 lataUżywany do odróżniania użytkowników. Jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są wysyłane do Google Analytics.
__utmb30 minUżywany do określenia nowych wizyt. Aktualizowany za każdym razem, gdy dane są wysyłane do GA.
__utmcDo końca sesji przeglądarkiOkreśla czy użytkownik rozpoczyna nową sesję.
__utmz6 miesięcyPrzechowuje źródła ruchu i określa jak użytkownik dotarł do danej witryny. Aktualizowany za każdym razem, gdy dane są wysyłane do Google Analytics.
__utmv2 lataSłuży do przechowywania niestandardowych zmiennych. Jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są wysyłane do Google Analytics.

 

Wojciech Hadała

Polecam się do kontaktu jeśli ktoś ma jakiś problem chętnie pomogę, w kwestiach technicznych oprogramowań E-commerce, CMS. Wykonuję rzetelne audyty z nakierowaniem na plan jaki ktoś chce osiągnąć.

All stories by : Wojciech Hadała