Konwersja

Konwersja

150 150 Wojciech Hadała

Konwersja

Konwersja jest to określone zachowanie użytkownika, jak dokonanie zakupu na stronie, zapisanie się na newsletter lub pozostawienie swoich danych kontaktowych. Możemy wyróżnić trzy cele konwersji:

  • Związany z docelowym adresem URL – czyli potwierdzenie wykonania akcji przez użytkownika. Na przykład po zapianiu się na newsletter pojawia się komunikat „Dziękujemy za rejestrację”, a w przypadku dokonaniu zakupu wyświetla się strona z potwierdzeniem.
  • Związany z ilością czasu spędzonego na witrynie – określa optymalny czas, jaki użytkownik powinien spędzić na stronie. Konwersja musi oscylować wokół ustalonej wielkości progowej czasu.
  • Związany z liczbą odsłon w czasie wizyty na stronie – określa optymalną ilość stron, które powinien przejrzeć użytkownik. Musi oscylować wokół ustalonej wielkości progowej odsłon.

Mikro- i makrokonwersje

Jest to pierwszy podział konwersji. Ponadto możemy wyróżnićMikrokonwersję i Makrokonwersję. Makrokonwersja oznacza konwersję mierzoną ogółem dla całej strony internetowej. Natomiast jeżeli zachowanie nie przełoży się od razu na cele sprzedażowe, a spełnione są inne cele istnienia strony, uznawane jest to za mikrokonwersję.

Wiąże się to z tym, że strona internetowa oddziałuje na otoczenie nie tylko w wirtualnym świecie, ale ma również wpływ na sferę realną. Dlatego oprócz sprzedaży  online strona powinna spełniać następujące cele:

  • zapoznanie z profilem działalności  – dzięki temu firma pozyskuje przyszłych pracowników, kontrahentów i partnerów
  • kontakt z firmą – możliwość kontaktu poprzez formularz kontaktowy czy e-mail podany na stronie budzi zaufanie. Klient zawsze może się zwrócić do firmy z pytaniem lub zażaleniem, a dzięki temu firma uzyskuje cenny feedback i dba o zadowolenie klientów
  • budowanie wizerunku marki – przez systematycznie prowadzonego bloga czy aktualne portfolio firma tworzy obraz specjalisty w swojej dziedzinie,
  • zapoznanie z ofertą online w celu zakupu offline – duży plus jeżeli obok sklepu internetowego prowadzony jest sklep fizyczny, natomiast wada jeżeli porównywanie cen skłania do zakupu u konkurencji.

Wyżej wymienione cele są równie ważne jak cele sprzedażowe. Tak naprawdę każda aktywność użytkowników na stronie jest ważna, a nie tylko makrokonwersja, która przekłada się na wzrost przychodów. Mikrokonwersja również przełoży się na wzrost przychodów, chociaż może nie od razu, ale w dłuższym okresie. Głównymi zaletami mikrokonwersji są:

  • odejście od koncentracji na samych liczbach,
  • skupianie na wszystkich celach działania strony, nie tylko tych sprzedażowych,
  • nakierowanie na długofalową strategię firmy,
  • pełna analityka strony (mierzenie wpływu wielu kanałów jednocześnie, nie tylko samego wpływu strony internetowej, ale także sfery realnej).

Wojciech Hadała

Polecam się do kontaktu jeśli ktoś ma jakiś problem chętnie pomogę, w kwestiach technicznych oprogramowań E-commerce, CMS. Wykonuję rzetelne audyty z nakierowaniem na plan jaki ktoś chce osiągnąć.

All stories by : Wojciech Hadała