Marketing treści czyli content marketing w sieci

Marketing treści czyli content marketing w sieci

150 150 Wojciech Hadała

Definicja content marketingu

Content marketing – strategia, o której w ostatnim czasie w polskim środowisku marketingowym zrobiło się dosyć głośno. Dlaczego? Przecież specjaliści zajmujący się promocją zawsze zwracali uwagę na to, aby oferować potencjalnym klientom wartościową treść. Jednak w czasach gdy użytkownicy Internetu zasypywani są dynamicznymi banerami, e-mailami, które jednym ruchem przenoszone są do folderu SPAM, filmikami poprzedzającymi wartościową treść, trzeba w końcu otworzyć się na nowe metody.

Sposobem na wzrost efektywności promocji jest właśnie marketing treści. Jest on korzystny zarówno pod kątem budowania pozytywnego wizerunku jak i w sferze pozycjonowania w wyszukiwarkach. W uproszczeniu content marketing to tworzenie wartościowych dla użytkownika treści, dystrybucja tych treści, a w efekcie budowanie świadomości marki i pozyskanie klientów.

Elementy tej strategii można odnaleźć nawet w prostych działaniach, które od kilkudziesięciu lat wykorzystywane są przez mniejsze i większe firmy. Podstawą działań content marketingowych jest tworzenie przekazów wartościowych dla odbiorców. Przepis kulinarny, umieszczony na opakowaniu makaronu, magazyn z poradami jak dbać o zdrowie, seria filmów dla miłośników majsterkowania to proste pomysły na złapanie potencjalnego klienta na tzw. haczyk.

Z punktu widzenia użytkownika mediów najlepszym przekazem jest to, czego sami szukamy, co może okazać się przydatne w naszym życiu lub co daje nam rozrywką. A czego unikamy jak ognia? Kilkunasto- minutowych bloków reklamowych, artykułów zachwalających produkty, kiepskich stron zbudowanych z treści napisanych według zasady „lania wody”.

Dlatego właśnie uciążliwe reklamy warto zastąpić użyteczną treścią. Fakt, że logo firmy nie będzie wtedy emanować w centrum ekranu, jednak mniej nie znaczy w tym przypadku gorzej. Dlaczego? Po pierwsze – duże prawdopodobieństwo, że czytelnik dotrwa do końca artykułu/filmu, ze skupieniem przyjrzy się grafice, następnie kliknie w linka by odnaleźć więcej informacji. Po drugie – autor tekstu postrzegany będzie przez odbiorcę przekazu jako ekspert , a to właśnie jest naszym celem. Po trzecie mamy sporą szansę na interakcję z potencjalnym klientem. Być może zostawi on komentarz pod artykułem, udostępni post na facebooku, albo weźmie udział w konkursie organizowanym przez naszą firmę.

Aby stosować content marketing niezbędny jest oczywiście kanał, którym treść trafi do potencjalnego klienta. Dlatego poza tworzeniem wartościowych przekazów trzeba też postarać się o publikację ich w wartościowych mediach. Według wskazówek opublikowanych przez Content Marketing Institute pożądane jest posiadanie własnych mediów (stron internetowych, blogów, profili na portalach społecznościowych).

Wybór nowej strategii marketingu treści to szansa nie tylko dla światowych marek, ale także dla małych firm. O korzyściach wynikających ze stosowania techniki piszemy w artykule …

Historia Content Marketingu

Chociaż pojęcie content marketingu na polskim rynku jest popularne od niedawna, jego początków można szukać w XIX wieku, a może nawet znacznie wcześniej. Dawniej oczywiście nikt nie używał nazwy, ani definicji content marketingu, jednak wszystkie działania firm opierające się na tworzeniu opowiadań, czy przydatnych wskazówek stanowiły fundamenty marketingu treści.

Ekspert Oetker

Założyciel Instytutytu Content Marketingu, światowy guru tej strategii, Joe Pulizzi wskazuje kilka dowodów na to, że rówieśnicy naszych pra i pra-pra dziadków już próbowali pozyskać klienta dzięki treści. Doskonałym tego przykładem są działania promocyjne jednej z firm, dobrze nam znanych ze sklepowych półek. Mowa tu o Auguście Oetkerze i jego proszku do pieczenia. W 1981 roku na paczkach specyfiku do wypieków klienci mogli znaleźć przepisy, a 20 lat później gospodynie domowy kupowały już książkę kucharską sygnowaną podpisem Oetkera. Jeśli do wszystkich tych działań dodamy jeszcze tytuł doktora przed nazwiskiem Oetkera, mamy doskonały przykład wykorzystania wizerunku eksperckiego w marketingu firmy.

Magazyny, radio, rozrywka

Nieco inną ideą zapisał się w historii John Deere. Zaczął on wydawać magazyn The Furrow z poradami i informacjami dla rolników. Kto znałby się na temacie lepiej niż producent maszyn rolniczych…

Oprócz porad i wskazówek stworzonych na podstawie wiedzy i doświadczenia jest coś, co zawsze się sprzedaje… Rozrywka! Z takiego założenia wyszła firma Hasbro Partners, tworząc komiks G.I. Joe. Była to prawdziwa rewolucja w marketingu zabawek.

Wśród prekursorów content marketingu nie może zabraknąć też korporacji Procter&Gamble. Zastanawialiście się kiedyś skąd wzięła się nazwa opera mydlana? Pochodzi ona od słuchowisk radiowych z udziałem produktów takich jak Duz (mydło) czy Oxydol (detergent).

Definicja sto lat za strategią

Ponad 100 lat po wspomnianych strategiach Oetkera i Deere’a w mediach po raz pierwszy pojawiło się pojęcie content marketingu. Do tej pory na tworzenie wartościowych treści firmowych wydano 20 miliardów dolarów

XXI wiek to prawdziwy rozkwit strategi zawartości. Pierwszy firmowy blog w wykonaniu Microsoftu, program śledzący postępy treningów stworzony przez Nike i Apple, YouTube’ owy debiut w dziedzinie content marketingu firmy Blendtec.

Co dalej?

W 2011 roku Wspominany już Instytut Content Marketingu przeprowadził badania, które dowiodły, że 88% marek korzysta z tej strategii. Firmy przeznaczały wtedy 25 % swojego budżetu marketingowego właśnie na tworzenie i dystrybucję wartościowych treści. W księgarniach zaczęły pojawiać się podręczniki ze słowami content marketing na okładce, a samo pojęcie z USA zaczęło przenosić się do innych krajów.

A co przyniesie rok 2014? Być może czeka nas spektakularna inwazja marketingu treści – także w Polsce.

Zalety content marketingu

Marketing to dziedzina, która ewoluuje w zawrotnym tempie, zwłaszcza w czasach rozwoju nowych mediów z Internetem w roli głównej. Nowe podręczniki dla specjalistów ds. promocji często są nie do końca aktualne już w momencie wydania. 2014 rok ma być rokiem content marketingu, czyli marketingu treści. Czy warto pójść za trendem i postawić na nową technikę?

Akcja – Interakcja

Podstawową zaletą content marketingu jest interakcja z potencjalnym klientem. Nie podlega wątpliwości, że reklamy w tradycyjnej formie są coraz mniej efektywne. Mało kto z zaciekawieniem ogląda bloki reklamowe w telewizji, kolekcjonuje ulotki rozdawane na ulicy, przegląda SPAM w skrzynkach mailowych. Dlatego też content marketing opiera się założeniu użyteczności. Nie ma prostszego sposobu na dotarcie do klienta niż zaoferowanie mu dokładnie takiej informacji, jakiej szuka.

Postawą rozpoczęcia działań content marketingowych jest odpowiedź na pytania „Jakich porad w mojej branży mogą potrzebować potencjalni klienci?” „Co może ich zainteresować?” „Jakie treści mogą wykorzystać, czerpiąc jednocześnie satysfakcję z otrzymanej informacji?”. Podczas gdy w tradycyjnym modelu reklamy odbiorca pozostaje przeważnie bierny, content marketing wykorzystuje sprzężenie zwrotnye. Jak to funkcjonuje? Użytkownik Internetu wpisuje w wyszukiwarce pytanie i znajduje odpowiedź eksperta. Przykład? Pytania o problemy techniczne z laptopem i proste przejrzyste odpowiedzi zaoferowane przez jeden ze sklepów internetowych, specjalizujący się w sprzedaży komputerów.

Dla dużego i małego

Content marketing jest strategią właściwie dla każdego. Nawet mała firma może stworzyć ciekawą, unikalną treść, która trafi do sporej liczby osób. Posiadając stosunkowo niewielkie środki, ale dobry pomysł, firma może wybić się spośród dziesiątek innych na rynku.

Nawet jeśli działania content marketingowe nie przyniosą natychmiastowego skutku, umacniają świadomość marki i stawiają autora treści w pozycji eksperta. Dzięki zastąpieniu tradycyjnych reklam tą techniką, firma może zyskać dobry wizerunek i miano autorytetu.

Wysoko w Google

Stosowanie content marketingu ma też znaczący wpływ na pozycję firmowej strony internetowej w wyszukiwarkach. Jak wiadomo im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większe zainteresowanie stroną, a im większa ilość odwiedzin, tym większa szansa na zysk.

Stosowanie marketingu treści pozwala na wykorzystanie własnych zasobów wiedzy, a także na poznanie oczekiwań klienta. Pozwala też dotrzeć do odbiorców różnymi kanałami i korzystać z wielu narzędzi.

Dla tych, którzy do tej pory wykorzystują tradycyjne formy reklamy, content marketing może być sposobem na zwiększenie świadomości marki, a tym samym wzrost zysków. Skoro 2014 rok ma być rokiem content marketingu, warto zastanowić się, czy warto wykorzystać potencjał tej techniki.

Leave a Reply

Wojciech Hadała

Polecam się do kontaktu jeśli ktoś ma jakiś problem chętnie pomogę, w kwestiach technicznych oprogramowań E-commerce, CMS. Wykonuję rzetelne audyty z nakierowaniem na plan jaki ktoś chce osiągnąć.

All stories by : Wojciech Hadała