Pozycjonowanie regionalne co wybrać SEO czy SEM

Pozycjonowanie regionalne co wybrać SEO czy SEM

150 150 Wojciech Hadała

Pozycjonowanie regionalne dlaczego jest tak ważne?

Pozycjonowanie fraz związanych z konkretnym miejscem na mapie stało się ostatnio ważnym punktem w planie zajęć każdego pozycjonera. Zgodnie z amerykańską wersją, w roku 2008 również w polskiej wersji popularnej „szukajki” włączono usługę Google Maps, polegającą na tym, iż sam szczyt wyników jest okupowany przez mapkę z oznaczonymi adresami firm.

Już od prawie dwóch lat, niemal za każdym razem, gdy wpisujemy nazwę jakiejś usługi wraz z nazwą miasta, możemy obserwować tę innowację. Weźmy na warsztat trywialny studencki problem i jakże popularne wyszukiwanie – „pizzeria Bielsko”. Cała zabawa polega na wbiciu strony już nie na sam top wyników wyszukiwania, ale na szczyt mapki, a raczej linków obok. Od czego zależy w tym przypadku pozycja witryny? Po pierwsze, upewnijmy się, iż nasza strona jest zapisana w bazie Google Maps. Jeśli nie jest, wystarczy odwiedzić „Centrum firm lokalnych Google”, a następnie dopełnić pozostałych formalności. Nasze dalsze postępowanie powinno skupić się na umieszczeniu linka do naszej strony w najpopularniejszych katalogach branżowych w Polsce. Mam na myśli Panoramę Firm, Zumi, Polskie Książki Telefoniczne, czy Yellow Pages Polska. Linki w innych katalogach, jednakże związanych jedynie z danym miastem również będą wielce pomocne. Podczas linkowania strony, musimy oczywiście pamiętać o tym, aby dodawać do frazy nazwę miejscowości, jak w przykładzie – zamiast „pizzeria”, „pizzeria Bielsko-Biała”. Stosując się do powyższych wskazówek mamy szanse wskoczyć na samą górę i dostarczyć witrynie nową rzeszę użytkowników, co ważne, najprawdopodobniej zainteresowanych oferowanymi usługami. Można polemizować, czy opinie Internautów na temat poszczególnych firm wpływają na pozycję, jednakowoż z pewnością te pozytywne nie szkodzą.

 

SEM vs SEO

Rozpatrując działania na rzecz poprawy wizerunku strony internetowej oraz zwiększenia jej atrakcyjności dla użytkownika, możemy spotkać się z dwoma różnymi definicjami, mianowicie SEO i SEM.

Ta pierwsza odnosi się stricte do pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Optimalisation), zaś druga wiąże się z ogólnie pojmowanym marketingiem internetowym. Aby poprawnie rozróżnić oba typy działań, najłatwiej uświadomić sobie, iż SEO jest elementem składowym SEM, zaś sam marketing w wyszukiwarkach polega również na inwestycjach w reklamy PPC (Pay Per Click). Przeprowadzanie specjalnych kampanii reklamowych za pomocą boksów z linkami PPC, okazuje coraz bardziej popularną usługą wśród firm zajmujących się choćby samym pozycjonowaniem. Dzieje się tak dlatego, iż nie płacimy za samo wyświetlenie reklamy, tylko za faktyczną akcję Internauty – kliknięcie w link, czyli tym samym odwiedzenie witryny. W momencie, kiedy poszukujemy szybkich rozwiązań, mających na celu zwiększenie ruchu na stronie, można rozpatrzyć choćby boksy Onetu, czy narzędzie Google Adwords. Warto pamiętać, iż korzystanie z tego rodzaju marketingu zapewnia nam większe prawdopodobieństwo znalezienia faktycznie zainteresowanych ofertą danej witryny klientów, gdyż np. treść reklam koresponduje z treścią stron internetowych, jak w przypadku „Adwordsa”. Oczywiście, nie wolno zapominać, iż jest to rozwiązanie dobre na krótką metę, dlatego też tak wiele firm płaci za profesjonalne pozycjonowanie serwisu. Jak powszechnie wiadomo, nic tak nie poprawi ruchu na stronie, jak pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, pod popularne słowa kluczowe.

 

Słowa Kluczowe w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie stron internetowych jest zajęciem do którego powinno się podchodzić na poważnie, jeśli oczekuje się równie poważnych rezultatów. Tym bardziej należy zatem zainteresować się właściwym doborem słów kluczowych, które zarówno są często używane przez docelową grupę internautów, a także w pełni odzwierciedlają charakter naszej witryny. Jeśli zlecamy pozycjonowanie strony firmie, powinniśmy oczekiwać od nich co najmniej pomocy w wyborze odpowiednich słów kluczowych, jednak cały czas warto samemu oceni ć sytuację. Pamiętajmy, że w każdej branży występują mniej więcej 3 mocne frazy, reszta zaś stanowi nikły procent wyszukiwań, dlatego też opracowywanie listy tysiąca dwustu keywordsów mija się z celem równie dobrze, co północnokoreańskie rakiety dalekiego zasięgu. Wystarczy w tym miejscu przytoczyć prosty przykład – pozycjonowanie frazy „schody wewnętrzne marmurowe Bielsko-Biała” jest dużo mniej efektywne, niż „zakład kamieniarski Bielsko”, czy „kamieniarstwo Bielsko-Biała”. Oczywiście te dłuższe frazy również warto wprowadzić na sam top, ale traktujmy to zadanie, jako drugoplanowe.
Nasuwa się więc pytanie, jak wybrać właściwe te słowa kluczowe? Wystarczy zapoznać się z kilkoma prostymi wskazówkami. Po pierwsze jeśli na witrynie założone są statystyki , możemy zauważyć którzy internauci wchodzili na stronę internetową, wpisując odpowiednie frazy. Po drugie zapoznajmy się ze słowami używanymi w na serwisach konkurencji. Kolejno, zapamiętajmy, iż internauci nienawidzą oszustów, więc lepiej, aby pozycjonowane keywords były lustrzanym odbiciem zawartości naszej witryny. Powinniśmy użyć również narzędzia Google Trends , lub rankingu najpopularniejszych haseł wpisywanych w OnetSzukaj. Wówczas możemy przystąpić do pozycjonowania.

 

 

Leave a Reply

Wojciech Hadała

Polecam się do kontaktu jeśli ktoś ma jakiś problem chętnie pomogę, w kwestiach technicznych oprogramowań E-commerce, CMS. Wykonuję rzetelne audyty z nakierowaniem na plan jaki ktoś chce osiągnąć.

All stories by : Wojciech Hadała