Do góry

Alfabet marketingu społecznościowego

A jak aplikacje facebookowe…

Przydatne narzędzia, które służą do promowania produktów, zdobywania list adresowych i mailowych. Doskonałym narzędziem są także aplikacje konkursowe, dzięki którym, można pokusić się o zorganizowanie konkursu w bardziej kreatywny i ciekawszy dla odbiorcy sposób.

B jak blog…

Blog to rodzaj strony internetowej zawierającej chronologiczne i archiwizowane treści. Najczęściej postrzegany jako strona osobista, chociaż od tej reguły coraz częściej zdarzają się wyjątki. Blogi stanowią doskonałe narzędzia marketingowe dla firm (pozwalają na kontakt z klientem oraz tworzenie treści wchodzących w zakres działalności), a także reklamowe (coraz częściej firmy decydują się na przeprowadzanie kampanii reklamowej przy wsparciu poczytnych blogów).

C jak CPC/CPM…

Rodzaje współczynników efektywności reklamy. CPC (Cost Per Click) to współczynnik wyrażający koszt jednego kliknięcia w reklamę. CPM (Cost Per Mile) to koszt, jaki ponosimy za każdym razem, kiedy nasza reklama zostanie wyświetlona 1000 razy. Rozróżnienie i wybór pomiędzy CPC a CPM jest ważne, gdyż wpływa na to, jakie wyniki osiąga się w reklamowych kampaniach.

D jak dark posty…

Dark post to post, który nie pojawi się w aktualnościach fanpage, chociaż zostanie wyświetlony wcześniej ustalonemu targetowi. Jest to rodzaj reklamy na Facebooku możliwy do opracowania tylko dzięki narzędziu Power Editor.

E jak edge rank…

Edge rank to złożony algorytm wpływający na to, w jaki sposób konkretne artykuły na Facebooku wyświetlane są w aktualnościach wybranego użytkownika. Powstał po to, aby mieć pewność, że do każdego użytkownika dotrze jedynie najbardziej interesująca go treść. Kluczem do sukcesu reklam na Facebooku jest konstruowanie postów, które będą uzyskiwać wysoki edge rank.

F jak Facebook…

Najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Liczba zarejestrowanych użytkowników w 2015 roku przekroczyła miliard osób. Aktualnie jest to jedno z najlepszych narzędzi służących do prowadzenia marketingu internetowego – umożliwia zakładanie dowolnych (w tym firmowych) fanpage, tym samym pozwalając na darmowe dotarcie do potencjalnego klienta. Prawdziwy marketingowy potencjał Facebooka kryje się jednak w płatnych reklamach, które pozwalają niewielkim kosztem dotrzeć do dużej liczby odbiorców.

G jak Google+…

Serwis, który plasuje się na trzecim miejscu wśród sieci społecznościowych. Chociaż nie jest tak powszechnie używany, jak Facebook, stanowi element usług Google i może stanowić doskonałe narzędzie marketingowe służące np. do reklamowania bloga założonego na Google’owskim Bloggerze.

H jak hashtag…

Słowo poprzedzone symbolem # i napisane bez spacji umożliwia w sieciach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram na grupowanie wiadomości. Dzięki niemu można z łatwością wyszukać wszystkie wiadomości, w których zawarto określony hasztag. Do spopularyzowania hasztagów przyczynił się Twitter, który jako pierwszy wprowadził je do powszechnego użytku.

I jak Instagram…

Serwis społecznościowy oparty na usłudze hostingu zdjęć użytkowników. Dzięki wprowadzeniu aplikacji pozwalającej na wgrywanie zdjęć z urządzeń mobilnych, jak komórki i tablety, serwis osiągnął w 2012 roku imponującą liczbę 100 mln użytkowników, przez co szybko stał się obowiązkowym punktem strategii promocyjnej wielu firm.

J jak jakość postów…

Na jakość postów składa się wiele czynników. Głównym wyznacznikiem jakości postów z punktu widzenia marketingu jest ich atrakcyjność dla potencjalnych, a także już posiadanych fanów, a także zdolność do angażowania tychże w interakcję. Ważną cechą dobrych postów jest także ich zdolność do pojawiania się na tablicach użytkowników, wynikająca z budowy postu optymalnej dla algorytmu serwisu odpowiedzialnego za pojawianie się postów w aktualnościach użytkowników.

K jak konkursy…

Jedna z podstawowych form zachęcania fanów do interakcji i udzielania się na fanpage. Ze względu na wprowadzone przez administrację Facebooka obostrzenia w regulaminie odnoszącym się do organizowanych konkursów, obecnie rzadkością stały się zabawy polegające na uzyskiwaniu polubień i udostępnień, co znacznie zwiększyło popyt na usługi specjalistów realizujących kreatywne konkursy zgodne z zasadami tego serwisu społecznościowego.

L jak lajki…

Wyznacznik popularności danego fanpage, bądź postu. Użytkownik klikając przycisk Lubię to staje się fanem strony lub wyraża aprobatę dla polubionej zawartości. W ostatnim okresie w odpowiedzi na postulaty użytkowników domagających się dodatkowych form wyrażania swojego nastawienia, administracja serwisu Facebook wprowadziła dodatkowe pięć wariantów polubień, w tym jeden, który można uznać za odpowiednik od dawna wyczekiwanego Nie lubię tego.

M jak marketing wirusowy…

Metoda promocji polegająca na stworzeniu materiału na tyle atrakcyjnego, że dalsza promocja będzie odbywała się automatycznie za sprawą samych użytkowników. Podstawowym celem tego wariantu promocji jest zaangażowanie fanów w promocję firmy, marki lub produktu.

N jak narzędzia marketingowe…

Podstawowe pojęcie znane każdej osobie zajmującej się marketingiem. Metody o charakterze komercyjnym oraz te niekomercyjne, których zadaniem jest umożliwienie osiągnięcia celów promocyjnych. Do narzędzi płatnych należy zaliczyć kampanie Google Adwords oraz płatne kampanie, które możemy realizować w ramach serwisów społecznościowych, takich jak Facebook. Przeważnie działania wiążące się z inwestycją środków finansowych pozwalają na osiągnięcie szybszych i wymierniejszych efektów.

O jak optymalizacja reklam…

Jest to bardzo ważny element w momencie kiedy decydujemy się na tworzenie płatnych kampanii na Facebooku. Warto skorzystać z zaawansowanych narzędzi, jakie mamy do wykorzystania w Managerze Reklam lub Power Editorze i w zależności od potrzeb, ustawiać reklamy z systemem rozliczeń CPC/CPM/CPA/OPCM. Szczególną uwagę należy zwrócić także na ustalenie odpowiedniej grupy docelowej, co w znacznym stopniu obniży koszty naszej reklamy.

P jak Power Editor…

Alternatywa do tworzenia reklam z poziomu standardowego interfejsu użytkownika serwisu Facebook. Jest to narzędzie stworzone specjalnie z myślą o reklamodawcach, którzy chcą mieć większą kontrolę nad formą oraz treścią tworzonych przez siebie reklam. Narzędzie jest dostępne wyłącznie przy użyciu przeglądarki Google Chrome, zalecane dla specjalistów, którym zależy na wysokich wynikach. Dla użytkowników chcących po prostu promować niekomercyjny fanpage, zalecany jest raczej standardowy kreator reklam.

R jak reklama…

Media społecznościowe stały się doskonałą okazją do reklamowania przeróżnych produktów. Reklama w Internecie w obecnych czasach to absolutna podstawa, by wyróżnić swoją firmę na rynku i stanąć ramię w ramię w wyścigu z konkurencją. W portalach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn możliwość reklamowania się jest obecnie rzeczą bardzo powszechną, a czynnikami wyróżniającymi ją spośród innych form reklamy jest np. opcja docierania do określonych grup docelowych, zasięg oraz przede wszystkim niska cena, jaką płacimy za dotarcie do pojedynczej osoby.

S jak strona na Facebooku…

Profil firmy na portalu Facebook, czyli tzw. fanpage to obecnie jedna z najchętniej wybieranych form promowania marki w Internecie. Oczywiście nie tylko firmy mogą założyć fanpage, czynią to także osoby publiczne, organizacje non-profit czy zwykli użytkownicy, którzy chcą dzielić się z innymi jakąś ideą. Prowadzenie własnego fanpage na Facebooku w przypadku firm to nie tylko szansa na dotarcie do szerokiego spectrum odbiorców, ale także okazja do nawiązania bliższych relacji z użytkownikami, poprzez organizację konkursów czy nawiązywanie interakcji z użytkownikami.

T jak Twitter…

Jeden z najbardziej popularnych portali społecznościowych, w którym główną formą komunikowania się są krótkie wiadomości tekstowe, zazwyczaj oznaczone hasztagami, które pomagają w zwiększeniu odbioru przekazywanej treści. Twitter wykorzystywany jest przede wszystkim przez osoby publiczne, ale coraz częściej jest także używany do komunikacji przez firmy i różnego rodzaju instytucje.

U jak ustalanie grupy docelowej…

Jest to bardzo ważny element przy tworzeniu jakiejkolwiek strategii czy reklamy na portalach społecznościowych. Bardzo duży wachlarz możliwości w tworzeniu grupy docelowej, do której kierować chcemy reklamę, oferują nam narzędzie reklamowe Facebooka. Dzięki zaawansowanym opcjom targetowania możemy ustalić nie tylko wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania osób, które nas interesują, ale także ich zainteresowania, zachowania, czy nawet preferencje zakupowe.

W jak wiadomości od fanów…

Bardzo istotnym elementem w tworzeniu i promowaniu marki na portalach społecznościowych jest właściwa komunikacja z fanami. Należy pamiętać o częstej komunikacji z fanami, odpowiadaniu na ich wiadomości, zapytania i komentarze. Te elementy sprawiają, że fani wiedzą, że liczymy się z ich zdaniem i robimy wszystko, by nasze usługi stały na jak najwyższym poziomie. Nagrodą za odpowiednio prowadzoną komunikację z fanami jest poprawienie zasięgów, przyrost fanów, a także finalnie, wzrost sprzedaży naszego produktu czy usługi.

Y jak YouTube…

Serwis internetowy, który powstał w lutym 2005 roku. Umożliwia on bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe, ocenianie i komentowanie filmów. Jest to także doskonała metoda do promowania naszych produktów lub usług, pod warunkiem, że nasz kanał posiada odpowiednią liczbę subskrybentów i jest odpowiednio promowany. Filmy, które zamieszczamy na YouTube warto promować na innych serwisach, np. Facebooku czy Twiterze.

Z jak zasięgi…

Inaczej ilość wyświetleń naszych postów/filmów na portalach społecznościowych. W przypadku fanpage na ilość wyświetleń wpływa nasz edge rank, który decyduje o jakości naszego fanpage oraz tworzonych przez nas treści. Zasięgi można poprawić poprzez promowanie postów płatną reklamą, co także ma pozytywny wpływ na zasięgi niepromowanych postów, w przypadku gdy inne posty promujemy regularnie.

Author avatar
Wojciech Hadała
https://hadalawojciech.pl
Na bieżąco śledzę trendy w SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych) i pozycjonowaniu (link building), ale interesuję się również social mediami, marketingiem dla urządzeń mobilnych oraz SXO (Search Engine Experience). Codziennie przekonuję się o tym, że praca może łączyć się z pasją, stając się tym samym ciekawym i pełnym wyzwań sposobem na życie.Teoria? Bardziej cenię sobie praktykę i wysoką efektywność działań. Dzięki doświadczeniu łączę w odpowiednich proporcjach SEO, User Experience oraz Web Performance, spełniając oczekiwania użytkowników poszukujących w sieci Twojego produktu lub usług.Więcej o posiadanych kwalifikacjach, certyfikatach i doświadczeniu dowiesz się na stronie O mnie. Szukasz wiedzy, inspiracji lub masz chwilę wolną i chcesz coś poczytać? Zapraszam na mój blog. Potrzebujesz pomocy lub porady w zakresie SEO / Link Building? Po prostu skontaktuj się ze mną.Polecam się do kontaktu w kwestiach technicznych oraz przy wytycznych do rozbudowy serwisu.

Zostaw komentarz, będę wdzięczny

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Używam plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość serwisu.