Analityka internetowa
Analityka internetowa to proces śledzenia zmian na stronie w celu jej optymalizacji i systematycznej poprawy wskaźnika konwersji. Nawet drobna zmiana elementów witryny może znacznie wpłynąć na sposób jej odbioru przez użytkowników. Dlatego należy stale śledzić reakcje odbiorców, aby zapewniać wzrost wskaźnika ROI i maksymalizować przychody.
Cele analityki internetowej
Analityka internetowa jest ściśle związana z procesami zachodzącymi w firmie i ma wpływać na poprawę tychże procesów. Dlatego też, cele analityki internetowej są stricte związane z zachowaniem użytkowników. Przykładowe cele analityki internetowej:
- poprawa komunikacji z użytkownikiem,
- skracanie ścieżki dostępu i czasu poszukiwania informacji na stronie,
- poprawa skuteczności aktywowania użytkowników,
- wzrost sprzedaży i poprawa konwersji,
- poprawa wizerunku marki,
- zwiększenie skuteczności kampanii e-mailingowej i zwiększenie liczby subskrybentów,
- badanie efektywności dotychczasowych źródeł ruchu (AdWords, pozycjonowanie, czy też media społecznościowe) w celu wybrania najskuteczniejszego kanału,
- zwiększenie skuteczności działań remarketingowych.
Wyżej wymienione cele można mierzyć za pomocą konkretnych wskaźników, takich jak średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń czy liczba osób, które zapisały się na newsletetter.
Analityka internetowa – podział na etapy
Przeprowadzając analizę strony pod kątem wyżej wymienionych celów, należy pamiętać o odpowiedniej kolejności działań.
- Określenie celów strony – jak już wcześniej wspomniano, cele analityki internetowej mogą mieć różny charakter. Należy wyznaczyć jeden cel główny oraz ewentualnie cele dodatkowe. Cel powinien być ściśle dobrany do stosowanego modelu biznesowego.
- Wybór kluczowych czynników sukcesu i wskaźników, które je mierzą – określenie mierzalnych, wyrażonych liczbowo wskaźników mierzących realizację celów.
- Analiza właściwa – opisane wcześniej dwa etapy, czyli określenie celu strony i wskaźników mierzących ich realizację, stanowią podstawę do przeprowadzenia analizy właściwej; powinna być przeprowadzona pod kątem wcześniej ustalonych celów i wskaźników.
Audyt analityki internetowej
Analityka internetowa to proces ciągły. Nie można wychodzić z założenia, że raz ustalone cele i wskaźniki będą zawsze skuteczne. Otoczenie biznesowe ciągle się zmienia, dlatego warto co jakiś czas przeprowadzać audyt analityki internetowej. Mimo relatywnie dobrych wyników, zawsze można coś poprawić. Można badać m.in.
- składnię kodu śledzenia
- strukturę domen,
- integrację z zewnętrznymi elementami, jak reklama AdWords,
- działanie zaawansowanych segmentów,
- poprawność ścieżek dostępu,
- dobór słów kluczowych i treści,
- budowę raportów (ich jasność i przejrzystość).
Stała analiza tych elementów umożliwi skuteczność analityki internetowej i zapewni wysoki poziomu ROI.