Do góry

E-mail marketing

E-mail marketing

Jak często sprawdzacie skrzynkę pocztową? Zapewne codzienne. Wykorzystali to twórcy jednej z form marketingu internetowego, a mianowicie E-mail marketingu, gdzie kanałem komunikacji jest poczta elektroniczna. Nośnikiem przekazu informacji reklamowych są tutaj e-maile. E-mailing jest zgodny z koncepcją inbound marketingu, która mówi, że odbiorca powinien wyrazić zgodę na otrzymanie reklamy. W praktyce bywa tak, że ludzie zgadzają się na otrzymywanie reklam mimo woli, przy okazji innych czynności wykonywanych w sieci.

E-mail marketing może być wysyłany jako:

  • newsletter,
  • biuletyn wewnętrzny,
  • dziennik elektroniczny,
  • reklama e-mail.

Może przybierać formę graficzną lub tekstową. Podczas wysyłki należy pamiętać, że nie wszystkie programy pocztowe obsługują wyświetlanie grafik. W takiej sytuacji warto przygotować tekst alternatywny. Co do reklamy w wersji tekstowej, również należy uwzględnić różnorodność programów pocztowych, gdyż każdy może wyświetlać czcionki w inny sposób.

Rodzaje e-mailingu

Głównym celem e-mailingu jest budowa lojalności z klientem. Jednak w zależności od celów szczegółowych i kategorii odbiorców można wyróżnić dwa rodzaje e-mail marketingu:

  • newsletter – wykorzystywany przy regularnym  kontakcie z klientem. Jest wysyłany do osób zainteresowanych konkretnym tematem.
  • e-mailing – rozsyłany do losowych osób. Celem jest jednorazowe przekazanie komunikatu i sprowokowanie do określonego zachowania.

Etapy

Jak każe działanie marketingowe, e-mailing musi przebiegać stopniowo i według planu. W związku z tym, wyróżniamy następujące etapy e-mail marketingu:

  1. Tworzenia bazy adresów e-mail i grupowanie tematyczne odbiorców.
  2. Przygotowanie copy, chwytnego tytułu i treści.
  3. Wysyłka e-maili.
  4. Obsługa maili zwrotnych.
  5. Tworzenie wzorców i skutecznych schematów wysyłek.

Ścieżka tworzenia e-mailingu jest dość prosta. Kluczowe momenty następują na jej początku i końcu, a wiążą się przede wszystkim z tworzeniem komunikatów.

Zasady skutecznego e-mailingu

O skuteczności mailingu stanowi dobrze skonstruowany tekst reklamowy. Zasady, którymi warto się kierować przy tworzeniu takich tekstów to:

  • stosowanie bezpośrednich zwrotów do klienta, najlepiej po imieniu, np.: Panie Danielu!
  • temat e-maila powinien być krótki, ale intrygujący,
  • w treści powinny znajdować się główne elementy przekazu i przekazywać główną myśl od nadawcy,
  • na końcu e-maila należy umieścić jasne „call to action”, czyli wezwanie do konkretnej czynności jak zakup czy wejście na stronę.

Wysyłając e-mailing nie można zapominać o umieszczeniu w treści  odsyłacza lub linku do strony zewnętrznej. Najlepiej, gdy taki link związany jest z usługą analityki internetowej, np. Google Analytics, co pomoże mierzyć skuteczność rozsyłanego e-mailingu.

Skuteczność

E-mail marketing zapewnia dość wysoką skuteczność, ponieważ pozwala na:

  • Mierzalność – łatwo można zmierzyć ilu odbiorców zareagowało na komunikat, ile e-maili zostało faktycznie odczytanych, a ile od razu trafiło do kosza.
  • Trafność – jeżeli posiadamy odpowiednie bazy danych to możemy przeprowadzić segmentację odbiorców i do każdej z grup dobrać odpowiedni komunikat. Ponadto, możemy badać reakcje odbiorców, przeprowadzać testy skuteczności tekstów reklamowych i w zależności od potrzeby dowolnie je zmieniać.
  • Personalizację – komunikaty mogą być kierowane imiennie do odbiorcy maila, dzięki temu internauta doceni, że przygotowaliśmy coś specjalnie dla niego.
  • Oszczędność – koszt dotarcia do odbiorcy w przypadku wysyłki seryjnej jest o wiele niższy niż w przypadku wysłania komunikatu np. tradycyjną pocztą.
  • Dostępność – z e-mailingu może korzystać każdy, zarówno mały jak i duży przedsiębiorca.

Do zalet E-mail marketingu można również zaliczyć ekologię – korzystanie z e-maili nie zaśmieca środowiska i nie generuje tworzenia niepotrzebnych odpadów.

Author avatar
Wojciech Hadała
https://hadalawojciech.pl
Na bieżąco śledzę trendy w SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych) i pozycjonowaniu (link building), ale interesuję się również social mediami, marketingiem dla urządzeń mobilnych oraz SXO (Search Engine Experience). Codziennie przekonuję się o tym, że praca może łączyć się z pasją, stając się tym samym ciekawym i pełnym wyzwań sposobem na życie.Teoria? Bardziej cenię sobie praktykę i wysoką efektywność działań. Dzięki doświadczeniu łączę w odpowiednich proporcjach SEO, User Experience oraz Web Performance, spełniając oczekiwania użytkowników poszukujących w sieci Twojego produktu lub usług.Więcej o posiadanych kwalifikacjach, certyfikatach i doświadczeniu dowiesz się na stronie O mnie. Szukasz wiedzy, inspiracji lub masz chwilę wolną i chcesz coś poczytać? Zapraszam na mój blog. Potrzebujesz pomocy lub porady w zakresie SEO / Link Building? Po prostu skontaktuj się ze mną.Polecam się do kontaktu w kwestiach technicznych oraz przy wytycznych do rozbudowy serwisu.
Używam plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość serwisu.