E-mail marketing
Jak często sprawdzacie skrzynkę pocztową? Zapewne codzienne. Wykorzystali to twórcy jednej z form marketingu internetowego, a mianowicie E-mail marketingu, gdzie kanałem komunikacji jest poczta elektroniczna. Nośnikiem przekazu informacji reklamowych są tutaj e-maile. E-mailing jest zgodny z koncepcją inbound marketingu, która mówi, że odbiorca powinien wyrazić zgodę na otrzymanie reklamy. W praktyce bywa tak, że ludzie zgadzają się na otrzymywanie reklam mimo woli, przy okazji innych czynności wykonywanych w sieci.
E-mail marketing może być wysyłany jako:
- newsletter,
- biuletyn wewnętrzny,
- dziennik elektroniczny,
- reklama e-mail.
Może przybierać formę graficzną lub tekstową. Podczas wysyłki należy pamiętać, że nie wszystkie programy pocztowe obsługują wyświetlanie grafik. W takiej sytuacji warto przygotować tekst alternatywny. Co do reklamy w wersji tekstowej, również należy uwzględnić różnorodność programów pocztowych, gdyż każdy może wyświetlać czcionki w inny sposób.
Rodzaje e-mailingu
Głównym celem e-mailingu jest budowa lojalności z klientem. Jednak w zależności od celów szczegółowych i kategorii odbiorców można wyróżnić dwa rodzaje e-mail marketingu:
- newsletter – wykorzystywany przy regularnym kontakcie z klientem. Jest wysyłany do osób zainteresowanych konkretnym tematem.
- e-mailing – rozsyłany do losowych osób. Celem jest jednorazowe przekazanie komunikatu i sprowokowanie do określonego zachowania.
Etapy
Jak każe działanie marketingowe, e-mailing musi przebiegać stopniowo i według planu. W związku z tym, wyróżniamy następujące etapy e-mail marketingu:
- Tworzenia bazy adresów e-mail i grupowanie tematyczne odbiorców.
- Przygotowanie copy, chwytnego tytułu i treści.
- Wysyłka e-maili.
- Obsługa maili zwrotnych.
- Tworzenie wzorców i skutecznych schematów wysyłek.
Ścieżka tworzenia e-mailingu jest dość prosta. Kluczowe momenty następują na jej początku i końcu, a wiążą się przede wszystkim z tworzeniem komunikatów.
Zasady skutecznego e-mailingu
O skuteczności mailingu stanowi dobrze skonstruowany tekst reklamowy. Zasady, którymi warto się kierować przy tworzeniu takich tekstów to:
- stosowanie bezpośrednich zwrotów do klienta, najlepiej po imieniu, np.: Panie Danielu!
- temat e-maila powinien być krótki, ale intrygujący,
- w treści powinny znajdować się główne elementy przekazu i przekazywać główną myśl od nadawcy,
- na końcu e-maila należy umieścić jasne „call to action”, czyli wezwanie do konkretnej czynności jak zakup czy wejście na stronę.
Wysyłając e-mailing nie można zapominać o umieszczeniu w treści odsyłacza lub linku do strony zewnętrznej. Najlepiej, gdy taki link związany jest z usługą analityki internetowej, np. Google Analytics, co pomoże mierzyć skuteczność rozsyłanego e-mailingu.
Skuteczność
E-mail marketing zapewnia dość wysoką skuteczność, ponieważ pozwala na:
- Mierzalność – łatwo można zmierzyć ilu odbiorców zareagowało na komunikat, ile e-maili zostało faktycznie odczytanych, a ile od razu trafiło do kosza.
- Trafność – jeżeli posiadamy odpowiednie bazy danych to możemy przeprowadzić segmentację odbiorców i do każdej z grup dobrać odpowiedni komunikat. Ponadto, możemy badać reakcje odbiorców, przeprowadzać testy skuteczności tekstów reklamowych i w zależności od potrzeby dowolnie je zmieniać.
- Personalizację – komunikaty mogą być kierowane imiennie do odbiorcy maila, dzięki temu internauta doceni, że przygotowaliśmy coś specjalnie dla niego.
- Oszczędność – koszt dotarcia do odbiorcy w przypadku wysyłki seryjnej jest o wiele niższy niż w przypadku wysłania komunikatu np. tradycyjną pocztą.
- Dostępność – z e-mailingu może korzystać każdy, zarówno mały jak i duży przedsiębiorca.
Do zalet E-mail marketingu można również zaliczyć ekologię – korzystanie z e-maili nie zaśmieca środowiska i nie generuje tworzenia niepotrzebnych odpadów.