Konwersja
Konwersja jest to określone zachowanie użytkownika, jak dokonanie zakupu na stronie, zapisanie się na newsletter lub pozostawienie swoich danych kontaktowych. Możemy wyróżnić trzy cele konwersji:
- Związany z docelowym adresem URL – czyli potwierdzenie wykonania akcji przez użytkownika. Na przykład po zapianiu się na newsletter pojawia się komunikat „Dziękujemy za rejestrację”, a w przypadku dokonaniu zakupu wyświetla się strona z potwierdzeniem.
- Związany z ilością czasu spędzonego na witrynie – określa optymalny czas, jaki użytkownik powinien spędzić na stronie. Konwersja musi oscylować wokół ustalonej wielkości progowej czasu.
- Związany z liczbą odsłon w czasie wizyty na stronie – określa optymalną ilość stron, które powinien przejrzeć użytkownik. Musi oscylować wokół ustalonej wielkości progowej odsłon.
Mikro- i makrokonwersje
Jest to pierwszy podział konwersji. Ponadto możemy wyróżnićMikrokonwersję i Makrokonwersję. Makrokonwersja oznacza konwersję mierzoną ogółem dla całej strony internetowej. Natomiast jeżeli zachowanie nie przełoży się od razu na cele sprzedażowe, a spełnione są inne cele istnienia strony, uznawane jest to za mikrokonwersję.
Wiąże się to z tym, że strona internetowa oddziałuje na otoczenie nie tylko w wirtualnym świecie, ale ma również wpływ na sferę realną. Dlatego oprócz sprzedaży online strona powinna spełniać następujące cele:
- zapoznanie z profilem działalności – dzięki temu firma pozyskuje przyszłych pracowników, kontrahentów i partnerów
- kontakt z firmą – możliwość kontaktu poprzez formularz kontaktowy czy e-mail podany na stronie budzi zaufanie. Klient zawsze może się zwrócić do firmy z pytaniem lub zażaleniem, a dzięki temu firma uzyskuje cenny feedback i dba o zadowolenie klientów
- budowanie wizerunku marki – przez systematycznie prowadzonego bloga czy aktualne portfolio firma tworzy obraz specjalisty w swojej dziedzinie,
- zapoznanie z ofertą online w celu zakupu offline – duży plus jeżeli obok sklepu internetowego prowadzony jest sklep fizyczny, natomiast wada jeżeli porównywanie cen skłania do zakupu u konkurencji.
Wyżej wymienione cele są równie ważne jak cele sprzedażowe. Tak naprawdę każda aktywność użytkowników na stronie jest ważna, a nie tylko makrokonwersja, która przekłada się na wzrost przychodów. Mikrokonwersja również przełoży się na wzrost przychodów, chociaż może nie od razu, ale w dłuższym okresie. Głównymi zaletami mikrokonwersji są:
- odejście od koncentracji na samych liczbach,
- skupianie na wszystkich celach działania strony, nie tylko tych sprzedażowych,
- nakierowanie na długofalową strategię firmy,
- pełna analityka strony (mierzenie wpływu wielu kanałów jednocześnie, nie tylko samego wpływu strony internetowej, ale także sfery realnej).