Optymalizacja współczynnika konwersji
Współczynnik konwersji jest miarą skuteczności działań prowadzonych w internecie. Jest obliczany poprzez podzielenie liczby akcji przez liczbę wszystkich kliknięć bądź liczbę osób odwiedzających stronę (w zależności czego dana konwersja dotyczy). Optymalizacja współczynnika konwersji służy podnoszeniu osiąganych wyników. Aby zwiększyć ilość osób dokonujących akcje stosuje się różnego rodzaju sposoby na optymalizację konwersji. Warto pamiętać, aby przeprowadzać działania w odpowiedniej kolejności.
Etapy optymalizacji współczynnika konwersji
Optymalizację współczynnika konwersji można podzielić na następujące etapy:
Jasno określony cel
Na początku warto ustalić cel badania, aby od razu było wiadomo do czego dążymy. Celem mogą być skuteczniejsze strony docelowe dla reklam, lepsza komunikacja z klientem, osiągnięcie wyższego poziomu sprzedaży bądź poprawa wizerunku firmy.
Feedback
Aby dobrze przeprowadzić optymalizację warto na początek uzyskać pełen feedback od użytkowników. To da nam obraz sytuacji i wskaże kluczowe obszary do poprawy. Tak naprawdę najlepszy klient to niezadowolony klient, bo od niego można uzyskać najwięcej informacji na temat firmy i newralgicznych obszarów. Wcielając w życie sugerowane zmiany zwiększymy swój zasięg sprzedażowy nie o jedną osobę, ale o całą rzeszę zadowolonych klientów.
Testy A/B i testy wielowymiarowe
Testy porównawcze to najlepszy sposób, aby dowiedzieć się, które elementy landing pages wymagają zmiany. W przypadku testów A/B emitujemy dwie wersje strony, różniące się tylko jednym elementem i badamy reakcje użytkowników. Dla każdej wersji obliczany jest osobno współczynnik konwersji, a dzięki temu można ocenić, która wersja skuteczniej spełnia cele ustalone w punkcie pierwszym.
Testy wielowymiarowe mogą badać reakcje użytkowników na zmianę kilku elementów na stronie. Można zmienić np. szatę kolorystyczną i nagłówki jednocześnie, a następnie umieścić je w trzech różnych wersjach. W rezultacie otrzymamy sześć różnych wersji do badania. To daje o wiele większe możliwości niż testy A/B.
Optymalizacja kampanii reklamowych
Dobrym sposobem jest badanie przyczyn u samego źródła, czyli optymalizacja kampanii reklamowych. Pozwala to na zwiększenie sprzedaży bez zwiększania kosztów. Przede wszystkim, przekaz reklamowy powinien być jasny i zrozumiały.
Uproszczenie stron docelowych
Im Stron a docelowa powinna być w pełni dostosowana do przekazu reklamowego. Użytkownik po kliknięciu w reklamę i przejściu na strone powinien mieć pewność, ze trafił w dobre miejsce. Ponadto, im prostsza strona, tym lepie. Najważniejsze elementy to wyraźny nagłówek, nawiązujący do tekstu reklamowego, opis korzyści oraz jasne Call to action (wezwanie do konkretnego działania).
Strony potwierdzające konwersję
Równie ważne jak wszystkie etapy przed konwersją, jest odpowiednia strona pojawiająca się jako potwierdzenie dokonania konwersji. Podziękowanie za zakup, rejestracje czy jakąkolwiek inna akcje powinno utwierdzić użytkownika, że dokonał odpowiedniego wyboru. Aby pozostawić po sobie dobre wrażenie warto jest też czasami wręczyć użytkownikowi jakiś bonus bądź zaproponować powiązany produkt.