Outbound marketing
Outbound marketing (z ang. oznacza „wychodzący”) jest to forma marketingu, która polega na budowaniu świadomości klienta poprzez kanały, takie jak telewizja, ogłoszenia reklamowe, outdoor, telemarketing, e-mail marketing i internet.Celem jest dotarcie do klienta i bombardowanie go przekazem reklamowym tak, aby zostać zauważonym. Działa to w przeciwieństwie do Inbound Marketingu, którego celem jest „być znalezionym”.
Cechą charakterystyczną outbound marketingu jest ukierunkowanie na masowego klienta, bez skonkretyzowania grupy docelowej. Reklama jest umieszczana i rozsyłana wszędzie gdzie się da, często bez dopasowania kontekstowego. To niestety często skutkuje niedostosowaniem komunikatu do odbiorcy.
Outbound uważany jest za dość inwazyjną formę reklamy. Często używa się nawet określenia „marketing przeszkadzający”, gdyż towarzyszy nam na każdym kroku życia i staje się uciążliwy. Kogo z nas nie irytują reklamy w trakcie filmów, które często trwają kilkanaście minut?Jednocześnie, uważa się, że outbound marketing jest skuteczny. Wielokrotnie powtarzane komunikaty reklamowe zapadają nam w pamięć i często mimowolnie, nieświadomie powtarzamy je w życiu codziennym. Każdy z nas wie, że „z Kasią Ci się upiecze”, a „Vizir wypierze wszystko, prócz kieszeni”. Niby to nic takiego, a jednak zapada w pamięć i często kieruje naszymi decyzjami zakupowymi.