Jakie kursy online warto realizować, na jakie certyfikaty możemy liczyć i ile to wszystko kosztuje?
Wyjaśniamy, gdzie zdobywać umiejętności oraz wiedzę, i to bez wychodzenia z domu.
Platformy z kursami online stały się popularne. Z raportu organizacji badawczej Mor Intelligence wynika, że w 2017 r. ponad 80 mln studentów z całego świata zdobywało wiedzę i umiejętności za pośrednictwem kursów internetowych, a w 2018 r. ta liczba będzie jeszcze większa.
Tak zdobywają wiedzę przede wszystkim o osoby, które nie mieszkają w największych miastach i nie mogą sobie pozwolić na długie dojazdy do prestiżowych uniwersytetów, lub też nie mają na to środków finansowych. Największa korzyść związana z kursami online to bowiem relatywnie niskie ceny i dostępność. W sieci znajdziemy kursy opracowywane przez tak znane uniwersytety, jak: Harvard, Stanford lub MIT, w dodatku możemy do nich przystąpić w domu.
Uczestnicy kursów
Nie tylko studenci korzystają z e-learningu. Na świecie nie brakuje osób, które decydują się na zmianę pracy i dobywają nowe kwalifikacje przez internet albo marzy im się awans w obecnej firmie – wówczas również decydują się w ten sposób poszerzyć wiedzę i umiejętności.
Najbardziej widać tow sektorze technologicznym, bo ok. 20% kursów oferowanych w serwisach MOOC (Massive Open Online Course) to właśnie kursy nauczające konkretnych umiejętności związanych z technologiami, np. programowania czy pracy w obszarze analizy danych i ich przetwarzania.
Niektóre platformy nawiązują współpracę z dużymi przedsiębiorstwami i przygotowują kursy, które są następnie uznawane przez wielu pracodawców.
Dla przykładu serwis edX.org nawiązał taką współpracę z GE i Microsoftem, oferując kursy z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw, cyberbezpieczeństwa, przetwarzania w chmurze czy sztucznej inteligencji.
Po ukończeniu kursu otrzymuje się certyfikat, który jest następnie respektowany przez wspomniane firmy (i inne) i może pomóc zdobyć zatrudnienie.
Dodatkowo platformy e-learningowe różnią się pod względem cen, modelów działania oraz oczekiwań stawianych studentom. Niektóre z nich zapewniają kursy odzwierciedlające nauczanie w klasach uniwersyteckich, inne stawiają na interaktywne
Z JAKICH PLATFORM ONLINE KORZYSTAĆ POPULARNE SERWISY Z KURSAMI ONLINE
Platformę z kursami online możemy dobrać na podstawie naszych oczekiwań. W tabeli podajemy najpopularniejsze serwisy wraz z przykładami:
Część serwisów – zwłaszcza tych, które wydają respektowane przez pracodawców certyfikaty – wymaga potwierdzania tożsamości, a nawet ma doradców HR pomagających zdobyć pracę, jeśli wcześniej uczestnik zapłaci za cały program nauczania.
Nauczanie na projektach
Nauczanie na projektach (project-based) to popularna metoda przekazywania wiedzy.
Kiedy zdecydujemy się na taki kurs, w trakcie nauki będziemy tak naprawdę tworzyć konkretny projekt; np. w kursie WordPressa możemy tworzyć stronę www zarządzaną przez ten system CMS. Kursy tego rodzaju nastawione są na rzekazywanie wiedzy z zakresu umiejętności technicznych i wykorzystywanych w świecie cyfrowym. Mowa tu o rogramowaniu, tworzeniu mediów internetowych czy analizowaniu danych.
Jedną z najpopularniejszych platform tego typu jest Udemy.com. Serwis zawiera ponad 65 tys. kursów i jest odwiedzany przez ponad 30 mln osób. Kursy dostępne są w ponad 50 różnych językach, podzielone na kilkanaście kategorii. Udemy nastawiony jest na uczenie na projektach.
Na przykład w kursie „Testy automatyczne kodu Python” (ok. 41,99 zł przy zniżce 87%; cena domyślna to 324,99 zł) uczestnik poznaje konkretną metodykę, przeprowadza ćwiczenia na:
CEL RODZAJ PRZYKŁADY
Chcę nauczyć się danej umiejętności od A do Z, uczestnicząc w cyklu kursów, w których tworzy się jeden spójny projekt.
Platformy oparte na uczeniu projektowym.
- coursera.org
- cognitiveclass.ai
- udemy.com
Chcę zdobyć pracę w dużej organizacji lub postarać się o awans.
Platformy oferujące certyfikaty ukończenia kursów respektowane przez duże organizacje.
- cybrary.it
- udacity.com
- ed2go.com
- edx.org
Chcę zdobyć nowe umiejętności, głównie zależy mi na poszerzaniu horyzontów i rozwoju osobistym.
Standardowe platformy typu MOOC (Massive Open Online Courses).
- coursera.org
- futurelearn.com
- iversity.org
- udemy.com
Kursy online – doskonalenie zawodowe
Niektóre serwisy oferują kursy sprzedawane jednorazowo, inne mają miesięczne abonamenty (zyskujemy dostęp do wszystkich kursów w czasie trwania abonamentu), jeszcze inne udostępniają głównie bezpłatne materiały. Ceny także są różne – kurs może kosztować od kilkunastu do nawet kilku tysięcy złotych. Programy nauczania bywają jeszcze droższe. Ponadto wiele serwisów oferuje zniżki i promocje, gdzie kursy sprzedawane są np. z 90-proc. rabatem. Wszystko to sprawia, że trudno tę branżę ustandaryzować.
Coursera
https://www.coursera.org
Kursy bezpłatne lub płatnenza dostęp do dodatkowych materiałów. Dodatkowo oferowane są akredytowane tytuły magistra;
nauka kosztuje wtedy od 15 do nawet 25 tys. USD.
Skillshare
https://www.skillshare.com
Bezpłatny 30-dniowy okres próbny. Potem abonament 15 USD/mc. Dostęp do ponad 23 tys. kursów. Średnia cena: 50 USD za certyfikat.
Udemy
https://www.udemy.com
Kursy wyceniane indywidualnie, zwykle od 10 do 200 USD za kurs.
edX
https://www.edx.org
Kursy są bezpłatne, ale trzeba płacić za certyfikaty poświadczające ich ukończenie.
Dodatkowe oferowane programy nauczania są przygotowane we współpracy z uniwersytetami. Płatne – nawet 10 tys. USD i więcej.
Z kolei w „Facebook Ads& Facebook Marketing MASTERY 2018” (41,99 zł po zniżce 93%; domyślna cena: 609 zł) dowiadujemy się, jak stworzyć i przeprowadzić kampanię reklamową na Facebooku, zyskując cenną wiedzę i umiejętności z marketingu cyfrowego.
Kursy wykorzystujące uczenie na projektach mają zwykle ok. 10–15 godz. materiału wideo i ćwiczenia.
Ich ukończenie zajmuje jednak więcej czasu, ponieważ wiele aktywności realizujemy poza materiałem szkoleniowym – np. lekcja o tworzeniu reklamy może zawierać przygotowane wcześniej materiały graficzne, natomiast my, chcąc taką reklamę przygotować, będziemy musieli wcześniej pozyskać lub stworzyć odpowiednie pliki. Co ważne, takie kursy realizujemy we własnym tempie i mamy do nich nielimitowany dostęp. W ramce „Z jakich platform online korzystać” umieściliśmy więcej przykładowych platform z kursami tego rodzaju.
Kursy dające pracę
Nauczanie na projektach jest wygodne i stosunkowo tanie, jednak takie kursy będą jedynie ciekawym i wartościowym do datkiem do CV. Ich ukończenie da nam konkretne umiejętności, ale nie będzie głównym powodem otrzymania pracy w danej firmie.
Inaczej jest w przypadku platform, które specjalizują się w oferowaniu kierowanych programów nauczania. Takie serwisy często tworzą kursy we współpracy z przedstawicielami poszczególnych organizacji. Dobrym przykładem jest serwis Udacity.com, który swoje programy nazywa Nanodegrees, a przygotował je, współpracując z takimi firmami, jak: Bosch, SAP, Amazon, Mercedes-Benz, IBM czy Google. I tak w programie „Become a Front End Developer” (999 USD), który został przygotowany razem z Google, AT&T i GitHub, zdobywamy wiedzę przez cztery miesiące. Następnie otrzymujemy certyfikat i dostęp do specjalisty HR, który pomoże nam w znalezieniu pracy lub pierwszych zleceń.
Co ciekawe, aby wziąć udział w takim programie nauczania, nie trzeba mieć doświadczenia w programowaniu czy widzy technicznej. Po pierwsze, serwisy takie jak Udacity.com rekomendują źródła wiedzy, aby uczestnik mógł przyswoić potrzebne podstawy, zanim przystąpi do programu. Po drugie, w trakcie trwania kursu specjaliści z serwisu sprawdzają, jak nam idzie, i podpowiadają, co robimy źle lub co możemy robić lepiej (np. szybciej). Mamy też dostęp do społeczność
Programy nauczania na konkretne specjalizacje, np. analityk danych z wykorzystaniem Pythona i baz SQL (koszt 999 USD, nauczanie – cztery miesiące).
FutureLearn https://www.futurelearn.com
Kursy oferowane są bezpłatnie, ale trzeba płacić za certyfikaty – od 50 USD. Można tu również zdobyć konkretny zawód i specjalizację – programy nauczania są stosunkowo drogie, np. diabetolog to 8 tys. USD (nauczanie trwa rok). openSAP (SAP) https://open.sap.com/courses
Serwis stworzony przez firmę SAP, zawierający kursy związane z rozwiązaniami SAP, np. z zakresu SAP HANA czy tworzenia aplikacji mobilnych przy użyciu SAP Screen Personas. Kursy są bezpłatne.
Lynda
https://www.lynda.com
Ponad 12 tys. kursów w abonamencie 29,99 USD/mc. Pierwszy miesiąc za darmo
Nauczanie na projektach (project-based) to popularna metoda przekazywania wiedzy. Kursy tego rodzaju uczą programowania, tworzenia mediów internetowych, analizowania danych.
Jednak są jedynie ciekawym dodatkiem do CV. Ich ukończenie, choć daje konkretne umiejętności, nie jest głównym powodem otrzymania pracy w danej firmie z innymi uczestnikami. Ograniczeniem jest to, że programy nauczania mają ustalone terminy i nie możemy przyswajać wiedzy o dogodnej porze. Na przykład wspomniany program na front-end developera zaczynał się 23 października br. i do tego czasu można było składać aplikacje.
Z drugiej strony możemy również zdobywać wiedzę i kompetencje z kursów opracowywanych nie we współpracy z ajwiększymi firmami, ale z prestiżowymi uniwersytetami. Jednym z najpopularniejszych serwisów jest edX.org.
Na swoich stronach oferuje kursy przygotowane we współpracy z takimi uniwersytetami, jak: Massachusetts Institute of Technology (MIT), Harvard,
Berkeley, Boston, Caltech czy Washington. Kursy są na wysokim poziomie, ale są też dość drogie. Na przykład w czasie przygotowywania tego artykułu serwis przyjmował zgłoszenia do programu nauczania „Master’s Degree in Analytics” (tytuł magistra w analityce), realizowanego przez Georgia Institute of Technology. Nauczanie trwa od roku do trzech lat, składa się z 11 kursów online, a całość kosztuje 9900 USD. Warto dodać, że w serwisie są też tańsze i zajmujące mniej czasu kursy.
Konieczna wewnętrzna motywacja
Dziś, jeśli chcemy zdobywać wiedzę i umiejętności, mamy do tego wręcz idealne warunki. Osoba mieszkająca w małej miejscowości w Polsce może wziąć udział w programie nauczania, który został opracowany przez topowe uniwersytety, takie jak Harvard czy Stanford, albo korporacje, np.:
Microsoft, IBM lub Google. Wiele kursów i programów przekazujących kwalifikacje znajdziemy w relatywnie niskich cenach, jednak zawsze trzeba znać język angielski na poziomie minimum B2-C1 i mieć w sobie dużo wewnętrznej motywacji. Twórcy kursów nie sprawdzają obecności, nie zachęcają do pracy i nie narzucają presji. Raczej informują wprost, że do ukończenia danego materiału musimy mieć określoną liczbę godzin (np. 10 godz. na tydzień) i być online wtedy, gdy instruktor przekazuje wiedzę i odpowiada na pytania.
Jeśli nas nie ma – nasza strata.
Podsumowując, jeżeli mamy w sobie determinację i wytrwałość, by nie tylko zdecydować się na naukę czegoś nowego, ale też przeznaczyć odpowiednią ilość czasu, by faktycznie coś opanować, świat e-learningu stoi otworem. Zachęcamy do po szerzania kwalifikacji.