Do góry

Marketing szeptany, czyli jak wyszeptać klienta?

Marketing szeptany

Buzz marketing, czyli marketing szeptany, to coraz bardziej popularna forma reklamy oraz sposób na budowanie pozytywnego PR w sieci. Posługują się nim firmy, które chcą poprawić swój wizerunek w sieci. Przejawia się on w przeróżnych postaciach, są to wpisy na blogach, forach, czy też pod artykułami sponsorowanymi. Na czym dokładnie polega tenże marketing?

Głównie na tym, by wzniecać dyskusje wśród internautów o produkcie, usłudze, na której promocji aktualnie nam zależy. Zajmują się tym przede wszystkim osoby wyszkolone w branży marketingu i PR, chociaż niektóre firmy zlecają marketing szeptany praktykantom czy osobom przebywającym na stażu, popełniając tym samym kardynalny błąd, bo szeptania w sieci trzeba się najpierw gruntownie nauczyć. Wielokrotnie na przeróżnych forach można natknąć się na wpisy, które już na pierwszy rzut oka wydają się być nieautentyczne, sztucznie zachęcające do skorzystania z usług danej firmy lub są to po prostu wpisy przekopiowane bezpośrednio ze strony firmy, która oferuje daną usługę. Doświadczone osoby wiedzą doskonale, że aby post był wiarygodny, nie powinien on zawierać nachalnej reklamy, a jedynie lekko intrygować, ciekawić i pobudzać do dyskusji.

Główne cele jakie powinien realizować marketing szeptany

Nadrzędnym celem, czy też zadaniem, jakie staje przed nami do wykonania, kiedy tworzymy posty jest to, aby pozostać wiarygodnym w oczach pozostałych internautów, z drugiej zaś strony musimy delikatnie zachęcać do kupna danego produktu, czy też usługi. Czy to nieetyczne? Wielu powie, że tak, argumentując marketing szeptany sztucznym napełnianiem balona z pozytywnymi komentarzami dla danej firmy. Jednak z drugiej strony, jeżeli produkt/usługa naprawdę jest wart polecenia, to dlaczego nie możemy w niebo głosy wychwalać go w Internecie? Głosów w tej sprawie jest tak dużo, jak dyskutujących o tym, ale jednego nie można odmówić takim praktykom – dobrze wykonana przynosi firmie wiele korzyści.

Sposobów na marketing szeptany jest wiele: niektórzy szukają dyskusji zaczętych przez innych użytkowników, oczywiście takich, które dotyczą danej tematyki, inni sami zakładają własne tematy, by potem pod zmienionymi nickami móc na nie odpowiedzieć. Ciekawostką zapewne okaże się fakt, że niektóre z zabiegów marketerów polegają na tym, by pisać o usłudze negatywnie, tylko po to by wzbudzać jeszcze większą i bardziej zagorzała o niej dyskusję, w myśl zasady Nie ważne jak piszą, ważne żeby nie przekręcali nazwiska. Czy tego typu działania są skuteczne? Jeżeli kampania marketingu szeptanego została przeprowadzona w odpowiedni sposób, to możemy być wręcz spokojni, o korzyści, jakie wkrótce nam ona przyniesie. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że opinia innych osób bardzo wpływa na nasze decyzje zakupowe.

Najbardziej sprawdzające się działania z użyciem marketingu szeptanego

Jeżeli zamierzamy kupić wysokiej klasy notebooka i zastanawiamy się, jakiego producenta wybrać, w pierwszej kolejności o zdanie zapytamy naszych najbliższych, przyjaciół czy znajomych. Jeżeli jednak nie otrzymaliśmy od nich przekonywującej odpowiedzi, wchodzimy na najbardziej znajome nam fora i tam pytamy o zdanie innych internautów. Tu bardzo często poza obiektywnymi odpowiedziami, napotkamy na przeróżnych „szeptaczy”, którzy będą próbowali w sugestywny sposób nakłonić nas do zakupu sprzętu konkretnej marki. Oczywistym jest, że w ten sposób nie tylko zachęcimy do zakupu osobę zakładająca temat, ale także innych czytających dany wątek, nawet po kilu miesiącach/latach od naszego wpisu. Posty na forach (o ile nie usunie ich administrator, czy inna osoba odpowiadająca za forum) są nieśmiertelne i stanowią doskonała przynętę dla naszych potencjalnych klientów.

Jak już wspominaliśmy, mimo iż czasem w tego typu pracy lekko naginamy prawdę, marketing szeptany nie jest nieetyczny w momencie, kiedy próbujemy nakłonić kogoś do zakupu usługi/produktu, który w naszych oczach, naprawdę godny jest polecenia. Musimy także pamiętać o tym, co najważniejsze, czyli o zachowaniu autentyczności, bo w momencie, kiedy internauci zorientują się, że nasze działania to nic innego jak sztuczne promowanie firmy, czekać nas może wiele przykrych niespodzianek. A jak powszechnie wiadomo zadowolony klient poleci nas trzem swoim znajomym, jednak ten niezadowolony, o naszych poczynaniach rozpowie wszystkim!

Buzz marketing i marketing szeptany

Marketing szeptany jest coraz częściej stosowany przez polskie firmy. Dzięki prawidłowo przeprowadzonej akcji samplingu efekty marketingu szeptanego widocznie wpływają na wyniki sprzedaży. Usługa WOMM (World of Mouth Marketing) oraz funsetting to jedna z najtańszych metod ( i w dodatku długotrwała) pozyskania klienta. Zapraszamy do zapoznania się z nasza ofertą.

Od kilku lat funkcjonowanie Internetu charakteryzuje model WEB 2.0. Jego istotą jest powszechna wymiana informacji między samymi użytkownikami. Internauci coraz mniej informacji czerpią ze stron producentów (komunikacja jednostronna), a coraz więcej wymieniają między sobą. Internet stał się źródłem opinii o produktach lepszym niż porada znajomego czy sprzedawcy. Zapewnia szerokie grono konsultantów, anonimowość i dostęp do wszystkich istotnych faktów. A wszystko to przy minimum wysiłku, z każdego miejsca i o każdej porze.

To nic innego, jak dawanie możliwości rozmów o Twojej marce, produkcie czy usłudze. Ułatwiamy nawiązanie takiej konwersacji pomiędzy użytkownikami Internetu zachęcając ich do dyskusji na forach.

  • Pozytywny wizerunek na forach
    Marketing szeptany to forma promocji w Internecie, która opiera się na pozytywnych opiniach osób korzystających z Twoich usług. Ponad połowa użytkowników deklaruje chęć zakupienia danego towaru, wcześniej zarekomendowanego przez innych. Potencjalny konsument będzie dążył do zebrania jak największej wiedzy. A my zatroszczymy się, by odnajdywane w sieci informacje na temat Twoich usług potwornie zachęcały do korzystania z nich.
  • Stały monitoring opinii
    Wykluczamy działania mające na celu wprowadzić w błąd użytkownika sieci. Naszym celem jest prezentowanie rzetelnych treści w Internecie ale także stały monitoring opinii na temat Twojej firmy. Dzięki czemu marketing szeptany to kosmiczne narzędzie do walki z tzw. ”czarnym PR-em”.
  • Event marketing
    Nieziemskie narzędzie do promowania wydarzeń, poczynając od tych na facebooku a kończąc na profesjonalnej stronie.
  • Efekt kuli snieznej
    Początkowo jest to proces o małej skali, który potem zatacza coraz większe kręgi. Informacja, która wychodzi od osoby bądź grupy, trafia do innych. Przynosi to nieziemskie korzyści, poszerzając grupę „wiedzących” i nakłaniając do określonego działania.
  • Wzmacnianie pozytywnych komentarzy

Dzięki możliwości skonfrontowania ze sobą różnych opcji oraz dzięki dostępowi do danych technicznych i opinii innych użytkowników konsumenci wybierają te produkty, które najlepiej zaspokajają ich potrzeby. Wierzą, że dzięki Internetowi ich wybory stają się bardziej świadome.

Oferuje usługę marketingu szeptanego (WOMM) na wystarczającym poziomie. Pamiętając przy tym o interesie Internautów. Zajmuje się prezentacją jedynie prawdziwych opinii i sprawdzonych faktów tam, gdzie są one poszukiwane.

Efektami pracy są poprawa wizerunku marki, wzrost zaufania konsumentów oraz zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów.

Z powodzeniem usługa sprawdzi się u klientów z różnych branży takich jak np.: medycznej, elektronicznej oraz usługowej czy biznesów gdzie prowadzony jest sklep internetowy.

Nie czekaj, dołącz do grona zapytaj o działania w tym zakresie już dziś.

Środki na marketing szeptany – ile powinien kosztować miesięcznie?

Każda złotówka zainwestowana w marketing szeptany daje 40 złotych wzrostu wynika z badania IAB. Tym samym marketing szeptany w skuteczności pokonał e-mail marketing, którego efektywność spada a wydane pieniądze przestają przynosić duże zyski. Główną zaletą marketingu szeptanego jest ingerencja w treść i wpływ na konsumenta w fazie dojrzałejm czyli w momencie podejmowania decyzji o zakupie produktu. Marketing szeptany będzie się teraz profesjonalizował….

Ten trend był zauważalny już od jakiegoś czasu. E-mail marketing doszedł już do granic swojego rozwoju. W ubiegłym roku wskaźnik otwieralności maili wyniósł zaledwie 16,7 procent wynika z badania IAB. Spada też ilośc kampanii e-mail marketingu a zyskuje na tym marketing szeptany. Wszystko dlatego, że coraz więcej osób zwraca uwagę na treść. Ponadto obserwujemy wzrost użytkowników pasywnych, którzy czekają na rekomendację. W takich przypadkach marketing szeptany wydaje się być idealnym rozwiązaniem do promowania konkretnych kategorii produktowych.

Marketing Szeptany a Szemrany

Marketing szeptany utożsamiany jest często niestety z wciskaniem produktu lub usługi „na siłę” poprzez masowe wpisy w dyskusjach, w których produkt/usługa nienaturalnie wychwalana jest pod niebiosa. Taki stan rzeczy wynika z paru powodów. Przede wszystkim dużym agencjom łatwiej jest rozliczyć idący „na ilość” marketing szemrany niż tworzenie trendów. Zamiast zatrudniać i dobrze opłacać specjalistów od marketingu szeptanego tak naprawdę zlecają te działania studentom i wtedy rodzi się ból. Ci sami studenci bez jakiejkolwiek wiedzy o e-marketingu wpisują jak najwięcej wpisów, bo zazwyczaj ich zapłata jest od ilości wpisów zależna. W podobny sposób proponują swoja pracę freelancerzy. Sprzedają swoja pracę tylko i wyłącznie z przekonywaniem ludzi do zakupu danego produktu lub usługi poprzez stworzenie odpowiedniego trendu w dyskusjach.

Zapamiętajmy raz na zawsze: profesjonalny marketing szeptany to nie przekonywanie „na siłę” i „na ilość wpisów” ale umiejętne tworzenie trendów tak, by to sami odbiorcy szczerze przekonani do produktu/usługi dalej tworzyli reklamę. W ten sposób oddzielić możemy marketing szeptany od marketingu „szemranego” rozliczanego na zasadach ilości wpisów, który jest działaniem bezsensownym i najczęściej działającym na szkodę zleceniodawcy. Na szczęście co raz więcej managerów od e-marketingu zauważa tę zasadnicza różnicę. Było to w sumie do przewidzenia bo na dłuższa metę marketing szemrany z szeptanym nie ma najmniejszych szans.

Marketing szeptany mocno opiera się kryzysowi. W zeszłym roku wydatki na szeptanie w USA wzrosły o 55% w porównaniu z rokiem poprzednim. Takie dane możemy wyczytać w najnowszym raporcie Nielsena, który prognozuje, że w 2013 wydatki na marketing szeptany w USA sięgną zawrotnej sumy 3 miliardów dolarów. Obecnie 75 procent kampanii reklamowych przeprowadzanych w USA jest poprzedzana  starannie zaprojektowaną kampanię marketingu szeptanego. Tam nie ma miejsca dla stażystów „wklepujących opinie na fora”…

Premium Consulting czym jest usługa marketingu szeptanego w wersji premium?

Najczęstsza forma współpracy z kluczowymi przedstawicielami różnych sektorów rynku.
Trwała współpraca i opieka nad marką z wykorzystaniem wszystkich możliwych kanałów wirtualnej komunikacji.

  • opracowanie spójnej, stałej strategii komunikacji amplifyingowej
  • wykorzystanie maksymalnie zróżnicowanego wachlarza kanałów komunikacji (blog, facebook, forum, twitter, videoblog, picture placement, urban legends)
  • bieżące wspieranie kampanii reklamowych
  • bieżące wsparcie wprowadzania produktów
  • bieżące wsparcie wszelkich inicjatyw komunikacyjnych
  • bieżące monitorowanie opinii

Wprowadzenie produktu
Wsparcie przy wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Najczęściej wykorzystywaną strategią jest wzbudzenie szumu informacyjnego wśród potencjalnych klientów. Często używane są również narzędzia o charakterze teaserowym.

Promocja usług
Działania preferowane przez lokalnych usługodawców. Usługa obejmuje promowanie usług na terenie danego miasta/regionu oraz opiekę nad wizerunkiem usługodawcy we wszelkich specjalistycznych rynkach

Wsparcie kampanii
Wsparcie „klasycznej” kampanii reklamowej, której celem jest zaszczepienie hasła lub przekonania o marce. W tym przypadku wykorzystywane są wszystkie możliwe kanały komunikacji w sieci.

Umacnianie świadomości marki
Fora, portale społecznościowe czy blogi są idealnym miejscem do umacniania świadomości marki. To tutaj potencjalni klienci prowadzą aktywną dyskusję, to tutaj w sposób świadomy i bardziej zaangażowany obcują z treścią. Product Placement w dyskusjach jest najbardziej skuteczną formą zaszczepienia świadomości istnienia danej marki.

Budowanie opinii
Pierwsza strona wyników Google jest najważniejsza w momencie budowania opinii o danej marce. ROzumiejąc tę zależność dbamy o to by wyniki z pierwszej strony pod hasłami „marka + opinie” były pozytywne dla naszych klientów. Uzyskujemy ten efekt poprzez umiejętne pozycjonowanie korzystnych opinii.

Ochrona dobrego imienia
Usługa pomagająca zneutralizować obrażające opinie lub czarny PR konkurencji. Dzięki współpracy z webmasterami większości forum jesteśmy w stanie usunąć wpisy rażące w dobre imię klienta.
Dzięki współpracy z Google jesteśmy w stanie wykasować wpisy z pamięci podręcznej wyszukiwarki, czyli wyników wyszukiwania.
Każda branża ma swoją charakterystykę i rządzi się swoimi prawami dlatego do każdego klienta podchodzimy z indywidualnym zainteresowaniem. Każda strategia jest inna i opracowana po uprzednich konsultacjach.

Author avatar
Wojciech Hadała
https://hadalawojciech.pl
Na bieżąco śledzę trendy w SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych) i pozycjonowaniu (link building), ale interesuję się również social mediami, marketingiem dla urządzeń mobilnych oraz SXO (Search Engine Experience). Codziennie przekonuję się o tym, że praca może łączyć się z pasją, stając się tym samym ciekawym i pełnym wyzwań sposobem na życie.Teoria? Bardziej cenię sobie praktykę i wysoką efektywność działań. Dzięki doświadczeniu łączę w odpowiednich proporcjach SEO, User Experience oraz Web Performance, spełniając oczekiwania użytkowników poszukujących w sieci Twojego produktu lub usług.Więcej o posiadanych kwalifikacjach, certyfikatach i doświadczeniu dowiesz się na stronie O mnie Szukasz wiedzy, inspiracji lub masz chwilę wolną i chcesz coś poczytać? Zapraszam na mój blog Potrzebujesz pomocy lub porady w zakresie SEO / Link Building? Po prostu skontaktuj się ze mnąPolecam się do kontaktu jeśli ktoś ma jakiś problem chętnie pomogę, w kwestiach technicznych oprogramowań E-commerce, CMS. Wykonuję rzetelne audyty z nakierowaniem na plan jaki ktoś chce osiągnąć.

Zostaw komentarz, będę wdzięczny

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Używam plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość serwisu.