Pozycjonowanie to długofalowy mechanizm, jaki owocuje zwiększeniem rankingu strony internetowej w rezultatach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na wielokrotne podwyższenie liczby odwiedzin (a więc i przypuszczalnych klientów) witryny. Pozycjonowanie to możliwy zarobek rzędu dziesiątek tysięcy złotych, jednak błędnie wykonane oznacza utratę czasu oraz kapitałów. Za sekundę dowiesz się, w czym jest sekret.
Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce a jej popularność
Dzisiaj niemal na każdej witrynie blisko 85% ruchu płynie z wyników wyszukiwania pewnych słów (fraz), nazywanych kluczowymi, w wyszukiwarce Google. Żadna promocja (włączając w to radio, prasę i telewizję) nie powoduje takich skutków, jak znakomita ranga w wynikach wyszukiwania. Jest to także najtańsza, spośród wyszczególnionych, metoda promocji. Należy przy tym pamiętać, że Internauci wpisują różnorodne sformułowania do wyszukiwarki, natomiast pozycjonowanie odbywa się dla każdej frazy odrębnie. Znaczy to, iż jeśli nawet wypozycjonujemy stronę tak, by była na pierwszej pozycji po wyszukaniu frazy „zdrowa żywność”, nie będzie ona potrzebowała być wysoko dla „zdrowego jedzenia”.
Strona WWW może być skutecznie wypozycjonowana dla paru takich fraz, więc należy wyszukać jak najbardziej przydatne (oraz popularne) dla naszej witryny. Możliwości w tym względzie winien dać sama firma pozycjonująca – dysponuje ona narzędziami, które przedstawiają przybliżoną miesięczną liczbę wyszukań rozmaitych fraz, dostarczaną bezpośrednio przez firmę Google.
Zdecydować powinniśmy się niewątpliwie na te najpopularniejsze, aczkolwiek należy mieć na uwadze, iż pewne wyrażenia kluczowe są już pozycjonowane przez innych i zajęcie pożądanej pozycji będzie na tyle pracochłonne, iż nierentowne. Pokazowo, zamiast pozycjonować stronę dla „nieruchomości”, właściwie zrobić to dla „nieruchomości Bielsko” bądź „tanie nieruchomości Bielsko”. Zwykle bowiem przydatniejsza jest pierwsza pozycja w mniej powszechnych frazach, niż czwarta w najczęściej wybieranych.
Pozycja w wynikach wyszukiwania a odwiedzalność strony
Powyżej oglądasz mapę kliknięć w wynikach szukania Google, która wygląda tak samo nieomal dla któregokolwiek zapytania. Obszary czerwone są klikane najczęściej. Zdecydowanie najwięcej wejść notuje strona będąca na czołowej pozycji rezultatów, a kolejne są oglądane znacznie rzadziej. Pokazowo, jeśli na pierwszą pozycję wejdzie 10.000 osób miesięcznie, to na drugą już wyłącznie 2.000, na trzecią 1.500 itd… Kolejne systematycznie klikane obszary to miejsce, w które umieszcza się zapytanie i reklamy płatne po prawej części rezultatów.
Powyższy obrazek wskazuje procentowy podział kliknięć (i czasu przebywania na stronie docelowej) dla kolejnych pozycji rezultatów wyszukiwania. Jak widzimy, wyjątkowo ważne jest, na którym miejscu jest nasza strona. Zaledwie trzy czołowe pozycje są godne naszej uwagi oraz kapitałów włożonych w pozycjonowanie – odleglejsze to tylko ułamek możliwej do osiągnięcia liczby odwiedzin.
Wystrzegajmy się zatem ofert pozycjonowania zakładających osiągnięcie jednego spośród pierwszych dziesięciu miejsc (potocznie nazywanych top 10). Odpowiednio powinniśmy podpisywać umowę na osiągnięcie jednego z trzech głównych miejsc. Czemu nie na top 1, czyli tylko pierwszej pozycji? Gdyż sposób przygotowania rankingu jest znany tylko firmie Google, a nie firmom pozycjonującym, dlatego nie mogą one zapewnić precyzyjnego efektu. Dodatkowo na rynku funkcjonuje konkurencja, jaka także aspiruje do głównych miejsc. Firma pozycjonująca wyznacza zatem pewien przedział, jaki uważa, że osiągnie.
Top 10 nie jest zatem niczym wielkim z punktu widzenia progresu liczby odwiedzin, ani (zazwyczaj) z punktu widzenia przeszkody dla firmy pozycjonującej. Rzeczywista walka rozpoczyna się dopiero w pierwszej trójce, natomiast dla niezwykle znanych fraz – w czołowej piątce wyników.
Uwaga: powyższe reguły dotyczą sytuacji, w której witryna pozycjonowana jest jedynie na kilka fraz. Funkcjonuje też możliwość pozycjonowania na dziesiątki, a nawet setki fraz, jakie wspólnie zapewniają większy ruch, niż kilka bardzo modnych wyrażeń. Określone miejsce nie ma wówczas znaczenia – liczy się sumaryczna liczba wizyt na stronie.
Cena pozycjonowania – ile kosztuje SEO?
Pozycjonowanie Bielsko-Biała, czyli SEO (ang. Search Engine Optimisation) zwykle kosztuje 500 – 5000 złotych miesięcznie, lecz zdarzają się większe stawki i czasami są zasadne. Z pewnością powinniśmy poznać każdą propozycję. Na opłatę ma wpływ zwykle popularność wskazanych słów zasadniczych, albowiem określa ona konkurencję, jaką będzie musiała przezwyciężyć firma pozycjonująca. Istotne jest też tzw. zaplecze, czyli strony i narzędza, którymi administruje firma pozycjonująca (o nich poniżej) – profesjonaliści wyceniają się drożej. Nie warto natomiast zlecać pozycjonowania poniżej 500zł miesięcznie – takie stawki mają tylko amatorzy, którzy spowodują więcej problemów, aniżeli korzyści.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Ranking wyników wyszukiwania podparty jest w większości nie na samej zawartości strony, jednak na jej renomie. Dla Google kluczowe jest, ile osób promuje naszą stronę, czyli ile linków do naszej witryny znajduje się na innych stronach WWW. Szalenie ważne jest też, pod jakim napisem znajduje się odsyłacz do naszej witryny. Przykładowo, jeśli na innej witrynie pojawi się link o taki: webmaster, wtedy wyszukiwarka napotykając na niego uzna, iż ktoś poleca tę stronę a tym samym zwiększy jej ogólną wartość. Dużo więcej da natomiast link następujący: tworzenie i pozycjonowanie witryn Bielsko, jaki wprawdzie kieruje pod ten sam adres, jednakże jest inaczej opisany – wyrażeniami. Wyszukiwarka poprawia w tym przykładzie ranking strony docelowej dla wyrażeń, których użyliśmy do opisu odsyłacza.
W praktyce więc, jeśli zlecamy pozycjonowanie dla frazy „nieruchomości Bielsko”, to firma pozycjonująca umieści na różnorodnych witrynach odsyłacze do naszej strony, opisując je np. „nieruchomości Bielsko”, albo „nieruchomości w Bielsku”. Użyje ona przy tym nieco różniących się opisów, ponieważ zbyt często powtarzający się, jednakowy odnośnik, zostanie odkryty przez wyszukiwarkę jako oszukane zawyżanie wyników, a wówczas nie zostanie on zastosowany do podniesienia rankingu strony. Google szukając linków na innych witrynach liczy, iż pozostawiali je ludzie, rzeczywiście reklamując naszą stronę. Pozycjonowanie jest więc małym naciąganiem tych reguł, bowiem sami promujemy własne usługi, sprytnie to ukrywając.
Cenę, o którą zostanie podniesiony ranking naszej strony, zależy od rankingu witryny, która do nas odsyła. Można zatem iść na jakość (np. jeden odnośnik, ale na stronie głównej Onetu), bądź na ilość. Pozycjonerzy dysponują przeważnie sieciami dziesiątek, a czasem tysięcy własnych (mało znanych) stron, na których publikują link do naszej witryny. Czasami także użytkują cudze witryny, jak fora dyskusyjne. Z tego także względu pozycjonowanie jest tak długo – wyszukiwarka (określana robotem) potrzebuje odwiedzić te wszystkie strony, zobaczyć zmiany i prawidłowo podnieść nasz ranking.