Stworzenie dobrego filmu promocyjnego, który sprosta wymaganiom klienta i przyniesie oczekiwane rezultaty – np. w postaci zakupu prezentowanego w nim produktu, jest nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza, że tego typu produkcje są bardzo krótkie – prawdziwą sztuką jest zatem wzbudzenie u odbiorcy zainteresowania. Jak zatem powstają filmy promocyjne?
Na początku jest pomysł
Podstawę wszelakich działań stanowi pomysł. To od niego wszystko się zaczyna. Nie jest to wbrew pozorom takie proste, jak by się mogło wydawać. Pomysł musi być ciekawy i chwytliwy – tak, by film przykuł uwagę widza. Oglądając w telewizji różnego rodzaju filmy promocyjne, nie sposób nie oprzeć się wrażeniu, że w tym obszarze wszystko już zostało wymyślone. Tymczasem pole do popisu jest naprawdę spore, a wymyślaniem pomysłów zajmują się specjaliści.
Tworzenie scenariusza
Kolejnym krokiem jest napisanie scenariusza. Przedstawia on krok po kroku to, co pojawi się w filmie. Poszczególne sceny są opatrzone komentarzami, aby było wiadomo, jakie kwestie w danym momencie ma wypowiedzieć aktor, gdzie powinien stać, pod jakim kątem patrzeć w kamerę itp. Szczegóły te są niezmiernie ważne. Scenariusz trzeba dopracować w najdrobniejszych detalach jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. W trakcie kręcenia filmu wprowadzenie zmian nie jest mile widziane, ponieważ zawyża to koszt produkcji.
Proces produkcji filmu
Proces produkcyjny składa się z trzech etapów:
- preprodukcji,
- produkcji,
- postprodukcji.
Na etapie pierwszym powstają wszystkie niezbędne dokumenty produkcyjne, kompletowana jest ekipa realizacyjna oraz obsada, a także wybierane miejsce kręcenia zdjęć oraz dobierane są środki techniczne i realizacyjne. Produkcja z kolei to nich innego, jak kręcenie zdjęć. Postprodukcja jest zaś etapem zamykającym proces produkcyjny – to czas na obróbkę negatywy i transfer oraz na montaż. Po zatwierdzeniu filmu przez klienta zgrywane są taśmy emisyjne bądź wykonywane pliki emisyjne.
Dodatkowe zabiegi
W filmach promocyjnych niejednokrotnie są wykorzystywane animacje komputerowe, których zadaniem jest uatrakcyjnienie spotu. Umieszczane są na etapie montowania materiału, a odpowiedzialność za to ponoszą graficy komputerowi. Animacje podnoszą prestiż klienta zlecającego nakręcenie filmu, jednakże mają pewną wadę – są dość kosztowne i nie każda firma jest w stanie pozwolić sobie na nie.
Innym stosowanym w omawianych produkcjach zabiegiem jest dodatkowe ich udźwiękawianie. Ma to na celu poprawę jakości filmu. Ścieżka dźwiękowa jest realizowana i montowana osobno. Niekiedy przy tej okazji zachodzi konieczność przygotowania kilku wersji językowych.